Ortopedia: regeneracja stawów komórkami macierzystymi

Ortopedia

Zabieg przeznaczony dla osób ze stwierdzoną choroba zwyrodnieniową stawów. Służy regeneracji i naprawie uszkodzonych chrząstek stawowych i tkanek oraz zmniejszeniu stanu zapalnego i bólów stawów.

Skąd pozyskać komórki macierzyste?

Tkanka tłuszczowa pokrywa rozległy obszar naszego ciała. Odgrywa znaczącą rolę przechowując energię dla potrzeb organizmu. Jest także najlepszym źródłem komórek macierzystych ASC (Adult Stem Cells) w organizmie człowieka. Zaletą jest też ich dostępność i obfitość a także to, iż nie wymagają hodowli w laboratorium. Liczne badania stwierdzają, że w tkance tłuszczowej jest blisko 75 razy więcej komórek macierzystych niż w szpiku kostnym.

Komórki macierzyste pozyskuje się u dorosłego człowieka z trzech źródeł:

Tkanka tłuszczowa – podczas zabiegu można pobrać od około 15 do około 60 milionów komórek macierzystych z  których ponad 90 % może się różnicować w inne tkanki niż krew​

Szpik kostny – podczas zabiegu można uzyskać około 50,000 komórek macierzystych z czego większość różnicuje w kierunku komórek krwi

Krew obwodowa – podczas jednego pobrania można uzyskać około 10,000 komórek macierzystych, z czego 50% będzie krwinkami a pozostałe mogą się różnicować w inne tkanki

Komórki macierzyste pochodzenia tłuszczowego posiadają zdolność nieograniczonej proliferacji (dzielenia się) oraz możliwość różnicowania się i tworzenia rozmaitych tkanek. Takie właściwości w połączeniu z dużą dostępnością materiału z którego są pozyskiwane, dają ogromny potencjał działania w zakresie regeneracji i naprawy tkanek.  Elementy takie jak tkanka tłuszczowa w postaci regeneratu komórek macierzystych to bezpieczny i bardzo obiecujący sposób leczenia w ramach szerokiego zakresu medycyny estetycznej, chirurgii plastycznej oraz ortopedii.

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest postępującym procesem uszkodzenia chrząstki stawowej, która wywołuje ból i sztywność stawów. Jest skutkiem przebytych stanów zapalnych, w tym również reumatoidalnego, urazów lub drobnych uszkodzeń, a czasem po prostu starzeniem się organizmu. Najnowsze badania wykazały, że komórki macierzyste pozyskane z tkanki tłuszczowej mogą różnicować się w chrząstki i kości co daje potencjalne możliwości leczenia w chorobie zwyrodnieniowej stawów. Podane dostawowo komórki macierzyste z własnej tkanki tłuszczowej dążą do regeneracji i naprawy uszkodzonych chrząstek stawowych i tkanek, zmniejszenie stanu zapalnego i bólów stawów. Proces naprawy trwa kilka miesięcy, ale niektórzy pacjenci stwierdzają poprawę nawet w ciągu kilku tygodni. W leczeniu stanów zapalnych i pourazowych ścięgien i więzadeł (np. tzw. łokieć tenisisty) komórki macierzyste podawane są miejscowo w okolice uszkodzonych struktur.

Jak wygląda zabieg?

Komórki macierzyste pozyskane z własnej tkanki tłuszczowej mają istotną przewagę nad komórkami ze szpiku kostnego z powodu ich dostępności i dużej ilości. Równocześnie sama procedura pobrania jest mniej bolesna dla pacjenta i stanowi też dla niego minimalne ryzyko. Tkankę tłuszczową pozyskuje się poprzez liposukcję (w  znieczuleniu miejscowym) w okolicach brzucha z dwóch niewielkich nacięć skórnych (3-4 mm). Po pobraniu pacjent przez tydzień nosi uciskowy pas elastyczny, aby zapobiec wystąpieniu krwiaka po interwencji chirurgicznej.

Komórki macierzyste z tkanki tłuszczowej aktywuje się przy wykorzystaniu osocza  bogatopłytkowego PRP uzyskanego z krwi pacjenta pobranej z żyły. Uzyskany w ten sposób preparat wstrzykuje się bezpośrednio do stawu.