Regeneracja stawów komórkami macierzystymi

Zabieg przeznaczony dla osób ze stwierdzoną choroba zwyrodnieniową stawów. Służy regeneracji i naprawie uszkodzonych chrząstek stawowych i tkanek oraz zmniejszeniu stanu zapalnego i bólów stawów. Tkanka tłuszczowa pokrywa rozległy obszar naszego ciała. Odgrywa znaczącą rolę przechowując energię dla potrzeb organizmu. Jest także najlepszym źródłem komórek macierzystych ASC (Adult Stem Cells) w organizmie człowieka. Zaletą jest też ich dostępność i obfitość a także to, iż nie wymagają hodowli w laboratorium. Liczne badania stwierdzają, że w tkance tłuszczowej jest blisko 75 razy więcej komórek macierzystych niż w szpiku kostnym.

Komórki macierzyste pozyskuje się u dorosłego człowieka z trzech źródeł:

Tkanka tłuszczowa – podczas zabiegu można pobrać od około 15 do około 60 milionów komórek macierzystych z  których ponad 90 % może się różnicować w inne tkanki niż krew​

Szpik kostny – podczas zabiegu można uzyskać około 50,000 komórek macierzystych z czego większość różnicuje w kierunku komórek krwi

Krew obwodowa – podczas jednego pobrania można uzyskać około 10,000 komórek macierzystych, z czego 50% będzie krwinkami a pozostałe mogą się różnicować w inne tkanki

Właściwości:

Komórki macierzyste pochodzenia tłuszczowego posiadają zdolność nieograniczonej proliferacji (dzielenia się) oraz możliwość różnicowania się i tworzenia rozmaitych tkanek. Takie właściwości w połączeniu z dużą dostępnością materiału z którego są pozyskiwane, dają ogromny potencjał działania w zakresie regeneracji i naprawy tkanek.  Elementy takie jak tkanka tłuszczowa w postaci regeneratu komórek macierzystych to bezpieczny i bardzo obiecujący sposób leczenia w ramach szerokiego zakresu medycyny estetycznej, chirurgii plastycznej oraz ortopedii.

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest postępującym procesem uszkodzenia chrząstki stawowej, która wywołuje ból i sztywność stawów. Jest skutkiem przebytych stanów zapalnych, w tym również reumatoidalnego, urazów lub drobnych uszkodzeń, a czasem po prostu starzenie się organizmu. Najnowsze badania wykazały, że komórki macierzyste pozyskane z tkanki tłuszczowej mogą różnicować się w chrząstki i kości co daje potencjalne możliwości leczenia w chorobie zwyrodnieniowej stawów. Podane dostawowo komórki macierzyste z własnej tkanki tłuszczowej dążą do regeneracji i naprawy uszkodzonych chrząstek stawowych i tkanek, zmniejszenie stanu zapalnego i bólów stawów. Proces naprawy trwa kilka miesięcy, ale niektórzy pacjenci stwierdzają poprawę nawet w ciągu kilku tygodni. W leczeniu stanów zapalnych i pourazowych ścięgien i więzadeł (np. tzw. łokieć tenisisty) komórki macierzyste podawane są miejscowo w okolice uszkodzonych struktur.

Komórki macierzyste pozyskane z własnej tkanki tłuszczowej mają istotną przewagę nad komórkami ze szpiku kostnego z powodu ich dostępności i dużej ilości. Równocześnie sama procedura pobrania jest mniej bolesna dla pacjenta i stanowi też dla niego minimalne ryzyko. Tkankę tłuszczową pozyskuje się poprzez liposukcję/przy znieczuleniu miejscowym/ w okolicach brzucha z dwóch niewielkich nacięć skórnych (3-4 mm). Po pobraniu pacjent przez tydzień nosi uciskowy pas elastyczny aby zapobiec wystąpieniu krwiaka po interwencji chirurgicznej.

Komórki macierzyste  z tkanki tłuszczowej aktywuje się przy wykorzystaniu osocza  bogatopłytkowego PRP uzyskanego z krwi pacjenta pobranej z żyły. Uzyskany w ten sposób preparat wstrzykuje się bezpośrednio do stawu.